Artrose rug

Artrose rug

Artrose is een vorm van reuma waarbij het kraakbeen in de gewrichten slijtage vertoont. Bij artrose in de rug gaat de kwaliteit van de rugwervels achteruit en ervaart men pijn en stijfheid bij het bewegen van de rug. Mensen met artrose in de rug ervaren naast de pijn in de rug, ook pijn in de benen bij het lopen en staan. Het is niet altijd een pijnlijk gevoel, maar soms juist een moe gevoel. Als de klachten erger worden, wordt de loopafstand en belastbaarheid steeds kleiner. Vooral het rechten van de rug kan de klachten verergeren. De rug buigen kan tijdelijk de klachten wat verminderen.

Door het dragen van een rugbandage worden je bewegingen beperkt en krijgt de rug extra steun en rust. Zo verminderen de pijnklachten. Hierdoor kan je weer gemakkelijker bewegen.

Wat is artrose in de rug?

Er is sprake van rug artrose als het kraakbeen in de wervelkolom beschadigd is. De wervelkolom bestaat uit meerdere, op elkaar liggende, wervels. Het kraakbeen wat tussen deze wervels ligt en fungeert als stootkussen zorgt ervoor dat de wervels niet over elkaar heen ‘schuren’.

Als het kraakbeen tussen de wervels minder wordt of zelfs helemaal verdwenen is dan kunnen de verschillende wervels minder soepel/makkelijk over elkaar bewegen. Dit heeft pijnklachten tot gevolg. Artrose in de rug kan bij alle leeftijden voorkomen, echter voornamelijk bij ouderen.

Symptomen van artrose in de rug

De zogenaamde ‘startpijn’ is het meest typische kenmerk van artrose in de rug.
Deze pijn komt naar boven (voornamelijk in de onderrug) als u een langere tijd in rust heeft gezeten en weer wilt gaan bewegen. Let op: de pijnklachten kunnen ook toenemen als u juist té veel gaat bewegen.

Tevens kunnen er, bij artrose in de rug, botuitstulpingen worden gevormd in de ruggenwervels. Gevolg hiervan is dat het wervelkanaal dunner/nauwer wordt en dat beklemd de zenuwen die hierdoor lopen. Dir resulteert in lage rugpijn, maar u kunt ook pijn voelen in de benen en billen. Dit wordt ook wel ‘lumbale stenose’ genoemd.

Mocht de artrose in de rug verder gevorderd zijn, dan zou dit in de spieren en pezen van de rug kunnen leiden tot ontstekingen. Tevens kunnen kleine stukjes kraakbeen afbrokkelen met als gevolg dat er irritaties gaan plaatsvinden in de gewrichten.

De oorzaken van artrose in de rug

Het ontstaan van artrose in de rug is niet altijd te achterhalen. Meestal is de pijn die hierbij komt kijken een gevolg van jarenlange slijtage van het kraakbeen tussen de ruggenwervels. Hieronder een aantal factoren die mogelijk de kans op artrose in de rug vergroten:

  • Fysiek zwaar werk
  • X-benen of O-benen
  • Overgewicht
  • Hoge leeftijd
  • Schoenen die niet op de juiste manier ondersteunen
  • Verschil in beenlengte
  • Te zwaar sporten

Behandelen van artrose in de rug

Artrose is niet te genezen aangezien het een chronische aandoening betreft. Tevens kunnen de klachten erger worden. De meest gebruikte pijnbestrijding voor artrose in de rug is paracetamol. Mochten de klachten ernstiger worden dan kunnen ook ontstekingsremmers worden ingezet.

Het blijven bewegen is voor de pijnbestrijding van groot belang. Als er te weinig wordt bewogen kunnen de spieren in de rug verder verzwakken. Gevolg van deze spierverzwakking is dat de wervelkolom niet meer optimaal kan worden ondersteunt. De gewrichten worden hierdoor nog zwaarder belast. Dit resulteert in een toename van klachten. Juist daarom is het belangrijk om te blijven bewegen. U kunt bijvoorbeeld dagelijks een half uur zwemmen, fietsen of wandelen. Zo houdt u de spieren soepel en gezond waardoor de pijn in de rug minder wordt.

Oefeningen voor artrose in de rug

Bij klachten kunt u het beste een fysiotherapeut inschakelen. Die kan u helpen bij het uitvoeren van de juiste bewegingen. Om de symptomen van artrose in de rug enigszins te kunnen verlichten kunt u onderstaande oefeningen uitvoeren welke bijdragen aan het versterken van de spieren in uw rug.

Kantelen van de bekken
Ga plat op de rug liggen en gebruik hiervoor bijvoorbeeld een kussen of matje ter ondersteuning van uw hoofd. Buig vervolgens de knieën en plaats uw voeten plat op de grond. Kantel nu de bekken licht omhoog. Hierbij dienen de billen een stukje van de grond te komen. Houdt deze houding 3 seconden vast en herhaal dit vervolgens 10 keer.

Benen strekken
Ga plat op de rug liggen en strek uw benen. Trek nu één knie zo ver mogelijk richting de borst (u kunt dit doen met behulp van uw handen). Vervolgens beweegt u het been weer geleidelijk terug en herhaal de oefening met het andere been. Deze oefening kunt u 10 x herhalen met elke been.

Het hol en bol maken van uw rug
Ga op de grond zitten op uw handen en knieën. Vervolgens gaat u in een rustig tempo uw rug afwisselend hol en bol maken. Hierbij dient u in de gehele oefening uw armen gestrekt te houden. Voer deze oefening 1 minuut uit.